System viaTOLL

ViaToll to system poboru opłat za użytkowanie dróg krajowych przez pojazdy transportowe drogą elektroniczną. System działa w Polsce od 1 lipca 2011 roku, kiedy to zastąpił funkcjonujące dotychczas winiety. Szacuje się, że roczna suma opłat pobranych przez viaTOLL wynosi średnio ok. 1, 5 mln złotych.

Historia

Około 2000 r. zaczęto dostrzegać w Polsce potrzebę wprowadzenia państwowego systemu poboru opłat za podróżowanie drogami krajowymi w celach transportowych. Skarb państwa miał w ten sposób pozyskiwać środki na remont dróg, których zużycie wzrasta tym bardziej, im cięższe pojazdy po nich przejeżdżają. Szeroko dyskutowany był pomysł ministra infrastruktury w rządzie Leszka Millera, Marka Pola, wprowadzenia winiet będących dowodem uiszczenia opłaty. Wskutek protestów różnych grup społecznych propozycja była kilkukrotnie modyfikowana, jednak nigdy nie została w pełni zrealizowana – winiety obowiązywały jedynie dla pojazdów o masie przekraczającej 12 ton. Ostatecznie zlikwidowane zostały w dniu 1 lipca 2011 r., kiedy to zastąpił je system viaTOLL. Przetarg na budowę systemu wygrała firma Kapsch z Austrii, która podpisała kontrakt na stworzenie i obsługę viaTOLL do 2018 r. Faktycznie system rozpoczął działalność z dwudniowym opóźnieniem, ze względu na fakt, iż firma Kapsch nie zdążyła na czas podłączyć wszystkich urządzeń elektronicznych.

Jak działa viaTOLL

ViaTOLL obowiązuje na wybranych odcinkach dróg krajowych, których wykaz jest zamieszczony na stronie internetowej systemu. Obowiązek opłaty dotyczy pojazdów i zespołów pojazdów o masie przekraczającej 3, 5 tony oraz wszystkie autobusy, niezależnie od masy. Do systemu mogą również przystąpić inne pojazdy, jeśli kierowca nie chce płacić za przejazdy autostradami w bramkach. Wpływy z viaTOLL są przekazywane do Krajowego Funduszu Drogowego. System składa się z dwóch komponentów – bram umieszczonych nad drogami i nadajników (tzw. viaBOX) umieszczanych w pojeździe. ViaBOX ma postać małej skrzynki, mocowanej na przedniej szybie pojazdu za pomocą załączonych plastrów, i jest wydawany po podpisaniu umowy i wpłaceniu kaucji. Co ważne, danego viaBOX-a można używać tylko w pojeździe, dla którego został wydany.

Niepewna przyszłość

System viaTOLL był stosunkowo często krytykowany, min. jako rozwiązanie zbyt kosztowne dla skarbu państwa. Negatywne głosy dochodziły również ze strony poszkodowanych kierowców, którym nieprawidłowo działające viaBOX-y zawyżały wysokość kwoty do zapłacenia lub wskazywały brak wpłaty pomimo, iż kierowca wniósł ją w odpowiedniej wysokości. W odpowiedzi na te zarzuty, rzeczniczka systemu poinformowała iż wadliwe funkcjonowanie wykryto w 0. 1% urządzeń, choć według prawników reprezentujących kierowców liczba ta może być kilkanaście razy większa. Negatywne sygnały wobec systemu viaTOLL płyną również ze strony nowego rządu RP – minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk powiedział w jednym z wywiadów, że resort rozważa różne systemy poboru opłat za drogi. Powszechnie uważa się jednak, że umowa obowiązująca do 2018 r. nie zostanie przedłużona.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *