Transport farmaceutyków

Jednym z rodzajów transportu jest transport farmaceutyczny. Wymagania stawiane przewoźnikom regulowane są przez Prawo farmaceutyczne oraz przepisy zawarte w Dobrych Praktykach Dystrybucyjnych. Głównym założeniem w transporcie farmaceutycznym jest zasada dotycząca identyfikacji produktu leczniczego, jego nadawcy i odbiorcy. Bardzo istotne jest zabezpieczenie leków przed wzajemnym skażeniem, zanieczyszczeniem, uszkodzeniem mechanicznym oraz kradzieżą. Produkty lecznicze należy też chronić przed szkodliwym działaniem temperatury zarówno zbyt niskiej jak i zbyt wysokiej, wilgotności i światła oraz wszelkimi innymi niekorzystnymi czynnikami i warunkami podczas załadunku, transportu jak również magazynowania.

Temperatura transportu

Transport leków odbywa się w trzech przedziałach temperatury: od 2 do 8 st. C, od 8 do 15 st. C i od 16 do 25 st. C. Ze względu na bezpieczeństwo przewożonych farmaceutyków, najtrudniejszy jest transport w temperaturze od 2 do 8 stopni Celsjusza, inaczej nazywany zimnym łańcuchem dostaw. Trudność polega na utrzymaniu stałego zakresu temperatury przez cały czas transportu, czyli ok. 24 godziny. Maksymalna wilgotność powietrza wewnątrz nie może przekroczyć 70%.

Jak transportowane są leki?

Najczęściej stosowanym sposobem transportu leków są styropianowe opakowania z wkładami termicznymi, mające za zadanie utrzymać odpowiednią temperaturę. W takich opakowaniach wymagana temperatura może utrzymać się nie dłużej niż do 24 godzin. Opakowania te zajmują dużo miejsca w przestrzeni ładunkowej pojazdu i mogą pomieścić określoną ilość oraz kubaturę leków. Należy też uważać na to, aby wkłady termiczne nie miały styczności z opakowaniami farmaceutyków, gdyż może to spowodować uszkodzenie leków. Transport leków w styropianowych opakowaniach sprawdza się w przypadku przewozu niewielkiej ilości farmaceutyków, raczej na niedalekim, lokalnym dystansie. Innym sposobem wykorzystywanym w transporcie leków jest użycie pojazdów, które wyposażone są w specjalne skrzynie ładowne, utrzymujące odpowiednią i stałą temperaturę. Dużą zaletą tego rozwiązania jest możliwość kontrolowania temperatury przewożonego ładunku. Opakowania lekarstw nie mają styczności z wkładami termicznymi, nie ma też ograniczenia co do wielkości opakowania. Pojazdy takie wyposażone są w rejestrator temperatury, który jest niezwykle istotny w przypadku długich dystansów przewozowych. Prowadzenie takiej dokumentacji stanowi gwarancję dla zleceniodawcy, że transport odbywa się w odpowiednich warunkach, pozwala też uniknąć reklamacji.

Komory przeładunkowe

Transport farmaceutyków może odbywać się tylko pomiędzy miejscem nadania a miejscem odbioru przesyłki, czyli pomiędzy producentem a hurtownią, pomiędzy dwiema hurtowniami lub z hurtowni do apteki. Przeładunek odbywa się w specjalnie dostosowanych komorach należących do hurtowni, w których panują odpowiednie warunki termiczne. Komory przeładunkowe służą też do tymczasowego magazynowania farmaceutyków, nie dłużej jednak niż do 36 godzin.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *